Language: Asset 14 FA

دلایل اهمیت دقت در تست شرایط محیطی + لیست کامل انواع تست شرایط محیطی

دلایل اهمیت دقت در تست شرایط محیطی

دقت در تست شرایط محیطی چیست؟ آیا با این موضوع به‌اندازه کافی آشنا هستید؟ آیا از انواع تست‌ها و اهمیتی که این کار دارد، خبر دارید؟

امروز در این مقاله قرار است در مورد همین موضوع اطلاعات کسب کنیم. بیایید از ابتدا شروع کنیم.

فرض کنید که شما در کارخانه تولیدی‌تان، یک محصول جدید تولید کرده‌اید. این محصول می‌تواند یک ماده خوراکی، دارو، وسیله الکتریکی، خودرو و یا هر چیز دیگری باشد. یکی از مواردی که باید راجع به محصول تولیدی خود مطمئن باشید، نحوه کارکرد آن محصول در شرایط مختلف است.

به‌عنوان‌مثال به تلفن همراه خود نگاهی بیندازید. آیا این وسیله در برابر گردوخاک ایمن است؟

منظور از چمبر تست شرایط جوی دقیقاً همین است. یعنی با تجهیزات خاصی، یک شرایط خاص را شبیه‌سازی کنیم و عملکرد محصول تولیدی‌مان را در آن شرایط بسنجیم.

مثلاً بعضی از شرکت‌های خودرویی، مثل مرسدس‌ بنز، محصول خودشان را در اتاقک‌هایی قرار می‌دهند که می‌توانند دما را کنترل کنند. در این اتاقک‌ها، دما خیلی بالا و یا خیلی پایین می‌آید تا مهندسان از عملکرد خودرو در چنین شرایطی آگاه باشند.

چرا دقت در تست شرایط محیطی مهم است؟

انواع تست شرایط محیطی

برای دقت در تست شرایط محیطی ، باید موارد مختلفی سنجیده شوند؛ یعنی شرایط خاصی شبیه‌سازی شده تا مطمئن شویم محصول ما در آن شرایط و با آن اتفاقات، هنوز عملکرد خوبی دارد. به‌طورکلی این تست‌ها، برای اندازه‌گیری میزان عملکرد محصولات تحت شرایطی مانند گزینه‌های زیر انجام می‌شوند:

دمای بسیار بالا و یا بسیار پایین
تغییرات ناگهانی و سریع دما (شوک دمایی)
شن و ماسه و گردوخاک
اسپری نمکی و مه نمکی
رطوبت بسیار زیاد و یا بسیار کم
محیط‌های خیس و یا یخی
وجود مواد خورنده
قارچ
حساسیت به مایعات
لرزش‌ها و شوک‌های مختلف
شتاب‌های مختلف
اثرات تابش خورشید
فشارهای بالا و پایین (به‌ویژه برای تجهیزات هوانوردی و فضایی)
تداخل الکترومغناطیسی (EMI)، ESD، رعدوبرق
اندازه‌گیری‌های صوتی
تغییرات ورودی برق
شرایط مختلف آب‌وهوایی

چنین آزمایشاتی معمولاً بیشتر برای تجهیزاتی به کار می‌روند که در صنایعی مانند نظامی، دریایی، هوانوردی و فضایی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دقت در تست شرایط محیطی چه اهمیتی دارد؟

احتمالاً با توضیحاتی که تا الان داده شد، دیگر اهمیت انجام دقت در تست شرایط محیطی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این‌گونه تست‌ها، صرف‌نظر از اینکه در محصول ساخته‌شده چه تکنولوژی به‌کاررفته است، به شکل کاملاً واقعی، عملکرد محصول را می‌سنجند. فرض کنید یک کارخانه، بدون انجام چنین تست‌هایی، محصول نهایی را به بازار عرضه کند.

در این فرایند، هزینه زیادی برای تبلیغات خرج می‌شود و احتمالاً تعداد زیادی از این محصول نیز به فروش خواهد رسید؛ اما همین‌که معلوم شود محصول موردنظر در شرایط خاصی عملکرد خوبی ندارد، ضررها آغاز می‌شوند. پس، انجام این تست‌ها باعث صرفه‌جویی عظیمی در منابع مالی شرکت و سرمایه‌گذاران خواهد شد.

همچنین، نقاط ضعف و قوتی که محصول ما دارد برایمان روشن می‌شود. می‌توانیم بفهمیم آیا محصول ما برای رقابت با محصولات مشابه سایر تولیدی‌ها، مناسب است یا نه؟ با انجام این تست‌ها، اعتمادی که مصرف‌کنندگان این محصول به تولیدی ما می‌کنند هم افزایش پیدا می‌کند. حال نکته مهمی که پیش می‌آید این است که تست شرایط محیطی، به چه شکل انجام می‌شود و چطور باید آن را به شکل مؤثرتر و با دقت بیشتری انجام داد؟

چمبرهای تست شرایط محیطی چه هستند؟

اگر کلمه چمبر (Chamber) را در دیکشنری پیدا کنید، متوجه می‌شوید که معنی آن می‌شود محفظه. پس، جواب سؤال بالا پیدا شد و آن، این است: به محفظه‌هایی بسته می‌گویند که در آن‌ها شرایط مختلف شبیه‌سازی می‌شوند. محققان و تولیدکنندگان از این شرایط برای پیشبرد نوآوری و اطمینان از ایمن بودن هر محصولی که تولید می‌کنند، بهره می‌برند. چمبرهای تست شرایط محیطی، اندازه‌های مختلفی دارند. بعضی‌ها آن‌قدر کوچک هستند که می‌شود وسایلی مانند تلفن همراه را در آن‌ها آزمایش کرد.

اهمیت دقت در تست شرایط محیطی

بعضی دیگر اندازه‌های بزرگ‌تری دارند. به‌قدری که می‌شود در آن‌ها رفت‌وآمد کرد و محصولاتی مثل یک خودرو را تست کرد؛ اما بعضی از این چمبر‌ها به‌قدری بزرگ هستند که وسایلی مانند موتور هواپیما و فضاپیما در آن‌ها تست می‌شود. چنین محفظه‌هایی در ناسا دیده می‌شوند. نوع محفظه آزمایشی موردنیاز شما به عوامل زیادی بستگی دارد؛ عواملی مانند فضای آزمایشگاهی در دسترس، محصولات یا اجزایی که قصد آزمایش آن را دارید و یک سری استانداردهای دیگر.

شرایط انجام تست

مهم است که قبل از شروع فرایند آزمون، ابتدا ببینید هدف نهایی شما چیست؟ چرا تست می‌کنید؟ به چه دیتایی نیاز دارید؟ آیا این کار را برای دریافت اطلاعت برای گرفتن یک تصمیم خاص انجام می‌دهید؟ آیا می‌خواهید معیارهای مختلف یک محصول خاص را تست کنید؟ می‌خواهید دلیل شکست قبلی محصولاتتان را دریابید؟ یا می‌خواهید ببینید طول عمر حدودی محصول شما چقدر است؟ خوب فکر کنید و ببینید به چه دلیل می‌خواهید چنین تستی انجام دهید. عواملی که باعث دقت در تست شرایط محیطی می شوند شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • دلیل پشت آزمایش
  • برنامه آزمایش
  • جمع‌آوری داده‌ها
  • تجزیه‌وتحلیل

در تک‌ به‌ تک این مراحل، باید دقت بسیار زیادی به جزئیات شود تا از اثربخشی آزمایش، اطمینان حاصل شود. توجه به این جزئیات می‌تواند به شما در ایجاد برنامه آزمایشی، برآورده کردن الزامات استاندارد، نشان‌دادن تطابق با خواسته‌های مشتری کمک کند. در کل، می‌توانیم مطمئن شویم که آیا تست به‌خوبی و با اطمینان زیاد انجام شده است یا نه؟ و اما یک مورد مهم برای انجام این‌گونه تست‌ها، این است که محل انجام تست باید ایزوله باشد.

ایزوله کردن برای دقت در تست شرایط محیطی

برای دقت در تست شرایط محیطی و اینکه مطمئن باشیم نتیجه‌ای که به دست می‌آید، به‌خاطر تستی است که انجام داده‌ایم و نه عامل دیگری، باید محیطی که تست در آن انجام می‌گیرد، ایزوله باشد. مهم است که هیچ فعالیت دیگری در آن محیط انجام نشود و هیچ عامل دیگری دخالت نداشته ‌باشد. درصورتی‌که با هر بار انجام تست، نتیجه متفاوت باشد، این احتمال وجود دارد که تفاوت در نتیجه‌ها به‌خاطر ایزوله نبودن محیط تست اتفاق می‌افتد.

کلام آخر

در این مقاله، با دقت در تست شرایط محیطی به‌خوبی آشنا شدیم. اهمیت آن را درک کردیم و نکاتی مهم برای اینکه تست به‌خوبی انجام شود را هم فرا گرفتیم. درصورتی‌که قصد تهیه هرکدام از این تجهیزات را داشتید، می‌توانید روی کمک ما حساب کنید. آریا سرمایش پردیسان از جمله شرکت‌های دانش‌بنیانی به حساب می‌آید که با پشتیبانی تیم تحقیق و توسعه در دهه گذشته اقدام به تولید انواع دستگاه‌های تست آزمایشگاهی، چیلرهای صنعتی با طراحی‌های خاص، دستگاه‌های خنک‌کننده مخصوص و… کرده است

Rate this post