Language: Asset 14 FA

دستگاه تست فشار و شبیه ساز شرایط خلا

بررسی دستگاه تست فشار

دستگاه تست فشار و شبیه ساز شرایط خلا را می‌توان یکی از مهم‌ترین وسایل آزمایشگاهی دانست. اگرچه کشور ما تنها در چند سال اخیر موفق به ساخت چنین دستگاه‌هایی شده است، اما کیفیت و ساختار کلی این تجهیزات با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند.

برای شناخت کاربرد یک دستگاه تست فشار و شبیه ساز شرایط خلا خلا باید به طور کلی با ویژگی‌های محیط خلا آشنا باشید. شکل کلی این دستگاه‌ها معمولاً به صورت استوانه و یا مکعب خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چمبر تست فشار  (شبیه ساز شرایط جوی) و مشاوره رایگان کلیک کنید.

با استفاده از تجهیزات مناسب، می‌توان در مدت زمان اندکی یک شرایط شبیه به شبیه ساز شرایط خلا را در درون این دستگاه‌ها راه اندازی کرد. با ما همراه باشید تا در مورد این دستگاه و همچنین ویژگی‌های اصلی آن اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

خلا چیست؟

قبل از اینکه در مورد دستگاه خلا و همچنین کاربردهای اصلی آن صحبت کنیم باید در مورد مبحث خلا نکاتی را به شما ارائه دهیم. به راستی خلا چیست؟

خلا یا وکیوم (vacuum) شرایطی است که در آن هیچ گونه ماده‌ای در فضای مد نظر ما وجود نداشته باشد. منظور از ماده، حتی مواردی به کوچکی اتم است. در یک محیط خلا هرچقدر هم که به دنبال کوچک‌ترین اتم بگردید آن را پیدا نخواهید کرد.

خلا را می‌توان تهی‌ترین فضای موجود در جهان هستی خواند. تصور این موضوع شاید برای افرادی که آشنایی با این محیط را ندارد سخت است. در خلا حتی مولکول‌های هوا نیز وجود ندارند. همین نبودن هیچ‌گونه مولکول هوا موجب می‌گردد تا عملاً فشار در محیط خلا برابر با صفر باشد، در واقع فشار صفر مطلق را تنها می‌توان در محیط خلا تولید کرد.

رابطه بین فشار و خلا را می‌توان با استفاده از همین نکته ذکر کرد. نبود هیچ‌گونه مولکولی در فضای مدنظر موجب می‌گردد تا عملاً فشاری نیز وجود نداشته باشد. در محیط عادی، این مولکول‌های هوا هستند که با حرکت خود موجب ایجاد فشار خواهند شد. در بخش بعدی مبحث دستگاه تست فشار به بررسی تولید خلا خواهیم پرداخت.

رابطه بین فشار و همچنین میزان خلا یک رابطه غیرمستقیم است؛ بنابراین، با افزایش میزان فشار در یک محفظه میزان خلا کاهش خواهد یافت. در حالت عکس نیز با افزایش میزان خلا، میزان فشار در محفظه مدنظر کاهش می‌یابد.

کاربرد دستگاه تست فشار

دستگاه خلا چگونه خلا را ایجاد می‌کند؟

در حالت عادی به علت اینکه حتی با رعایت بالاترین استانداردها هنوز تعدادی مولکول هوا در محفظه مدنظر ما باقی می‌مانند، رسیدن به خلا کامل امری دشوار خواهد بود. در واقع حتی با استفاده از دستگاه‌های تست فشار و ایجاد محیط خلا نیز نمی‌توان به صورت کامل یک محیط خلا ایجاد کرد.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که محیط خلا ایجاد شده توسط این دستگاه‌ها برای امور آزمایشگاهی و صنعتی کاملاً قابل قبول خواهد بود. تجهیزات وکیوم خلا می‌توانند با استفاده از وسایل بکار رفته در آن‌ها فشار موجود در محفظه دستگا‌ه‌ها را تا حد دلخواه پایین بیاورند.

یک دستگاه خلا به طور کلی شامل مواردی همچون پمپ، انواع شیرها، انواع اتصالات پایه، انواع فشار سنج یا Barometer و انواع شیرهای کنترلی است. جنس کلی دستگاه ایجاد خلا و یا تست فشار معمولاً از فلزت مقاوم خواهد بود تا در زمینه کم کردن فشار و تولید خلا مشکلی ایجاد نگردد.

در دستگاه تست فشار و ایجاد محیط خلا معمولاً از یک پمپ مخصوص خلا استفاده خواهد شد. این پمپ وظیفه دارد تا محفظه مدنظر را از هرگونه ماده خالی کند. اندازه این پمپ خلا با توجه به ظرفیت مورد نیاز دستگاه تعیین خواهد شد.

کاربرد تست فشار چیست؟

سؤال بعدی شما ممکن است این باشد که کاربرد اصلی تست فشار و همچنین فراهم سازی یک محیط خلا در چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که امروزه با توجه به کاربردهای مختلف محفظه‌های خلا دستگاه‌هایی با ویژگی‌های متفاوت ساخته شده‌اند.

امروزه در صنعت تولید محصولات مختلف از خلا در مواردی همچون خشک کردن، forming، افزایش غلظت یا Condensation، فرایند کلی تقطیر یا distillation، پمپ انواع مایعات یا liquid pomping، انواع مختلف فیلتراسیون و همچنین موارد مختلف تست فشار در محیط‌های آزمایشگاهی استفاده می‌کنند.

دستگاه تست فشار چیست؟

هنگام خرید دستگاه خلا و تست فشار به چه نکاتی باید توجه کرد؟

همان‌طور که در قسمت قبلی گفته شد، امروزه دستگاه‌های خلا مختلفی با توجه به نیاز مشتری تولید می‌گردند. قاعدتاً انتخاب یک دستگاه خلا با ویژگی‌های نامناسب نه تنها موجب هدر رفت هزینه شما خواهد شد، بلکه ممکن است در نتایج آزمایشگاهی مدنظر نیز اشتباهاتی صورت بگیرد.

در انتخاب یک محفظه تست فشار و یا ایجاد محیط خلا همواره باید ظرفیت مدنظر خود را در نظر بگیرید. در واقع یکی از فاکتورهای اساسی و تفاوت‌ اصلی بین دستگاه‌های مختلف تست فشار را می‌توان همین ظرفیت آن‌ها دانست.

مورد بعدی که باید هنگام خرید یک دستگاه تست فشار به آن دقت کنید، تکمیل بودن تمامی استانداردهای روز جهانی است. یک دستگاه مربوط به تست فشار اگر از استانداردهای روز پشتیبانی نکند نمی‌تواند نتایج صحیح و قابل اتکایی را به کاربر خود بدهد.

بهتر است قبل از انتخاب هرگونه دستگاه مربوط به تست فشار و یا ایجاد محیط خلا با کارشناسان مربوطه تماس بگیرید. متخصصان مربوطه می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با توجه به نیاز و همچنین سطح ظرفیت، شما را در امر انتخاب یک دستگاه خلا همراهی کنند.

امروزه دستگاه‌های تست فشار و تولید خلا معمولاً به دو صورت دستی و یا اتوماتیک ارائه می‌گردند. در مدل دستی همواره نیاز به وجود یک اپراتور برای دستگاه وجود خواهد داشت، در حالی که تمامی اعمال مربوطه در مدل اتوماتیک به صورت خودکار انجام می‌گردد.

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم به طور بسیار مختصر در مورد دستگاه تست فشار و ایجاد محیط خلا صحبت کنیم. به طبع با توجه به پیچیدگی این نوع دستگاه‌ها نمی‌توان تمامی مشخصات و کاربردهای مربوطه را تنها در یک مقاله آورد.

انتخاب یک دستگاه مناسب برای تست فشار می‌تواند امری پیچیده به نظر برسد. وجود انواع مختلف این دستگاه‌ها و ظرفیت‌های متنوع آن‌ها اغلب باعث سردرگمی کاربران خواهد شد.

به طور کلی بخش وکیوم (vaccum) در صنایع و مراکز آزمایشگاهی دارای اهمیت بسیار ویژه‌ای است. معمولاً نتایج مرتبط با این بخش در فرایند کلی تولید محصول تأثیر بسزایی خواهد گذاشت. شایان ذکر است که با افزایش میزان پیشرفته بودن یک دستگاه تست فشار یا شبیه ساز شرایط خلا، به طبع باید موارد ایمنی بیشتری را رعایت کنید.

Rate this post