Language: Asset 14 FA

تأثیر چمبر ها در فرایند تست شرایط آب و هوایی

فرایند تست شرایط آب و هوایی چگونه است

چمپرها یک فضای بسته بوده که در آن فرایند تست شرایط آب و هوایی انجام می شود. چمبرها در فرایند تست شرایط آب و هوایی کاربرد ویژه‌ای دارند. برخی از محفظه‌ها نیز می‌توانند با واردکردن اسپری نمک به داخل، خوردگی را شبیه‌سازی کنند. ابعاد این چمپرها بسته به نوع محصولی که باید آزمایش شود ممکن است بسیار متفاوت باشند. در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد ویژگی‌ها و عملکرد چمبرها در فرآیند تست شرایط آب و هوایی برای شما صحبت کنیم؛ پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر درمورد چمبر تست دما و رطوبت کلیک کنید.

چمبر آب و هوا برای چیست؟

عملکرد اصلی اتاق‌های آزمایش محیطی، آزمایش رفتار محصولاتی است که ما هر روز در شرایط آب و هوایی شدید از آن‌ها استفاده می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال، خودرویی که در آب و هوای خشک بسیار خوب کار می‌کند ممکن است در محیط‌هایی با رطوبت بالا به‌درستی کار نکند. اتاق‌های زیست‌محیطی به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهند که محصولات خود را در یک محیط واحد تحت‌فشار قرار دهند.

یک محفظه محیطی امکان آزمایش محصول را هم در آب و هوای نوع قاره‌ای، با زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و هم در آب و هوای مدیترانه‌ای با دمای بالاتر، فراهم می‌کند.

اتاق‌های محیطی، اگر به‌درستی کالیبره شوند، نتایج قابل‌اعتمادی تولید می‌کنند که عملکرد محصول را در چرخه زندگی واقعی آن شبیه‌سازی می‌کند.

معایب آن این بوده که یک فرآیند انرژی بر است و می‌تواند دمای داخل محفظه آزمایش را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد. لازم به ذکر است مرطوب‌کننده‌های اولتراسونیک برای تبدیل آب به بخار به گرما متکی نیستند. همچنین بخار آب با جاری شدن آب روی دیافراگم ایجاد می‌شود که در فرکانس‌های اولتراسونیک ارتعاش می‌کند. قطرات خارج شده از این روش بسیار نازک هستند و می‌توانند به‌سرعت در هوای اتاق آزمایش تبخیر شوند و سپس هوای مرطوب شده به چمبر منتقل می‌شود.

به‌صورت کلی می‌توان گفت که چمبرها در فرایند تست شرایط آب و هوایی به این صورت عمل می‌کنند.

فرایند تست شرایط آب و هوایی چیست

مزایای اصلی استفاده از فناوری اولتراسوند در چمبرها در فرایند تست شرایط آب و هوایی

استفاده از فناوری اولتراسوند در چمبرها در فرآیند تست شرایط آب و هوایی مزایایی را به همراه دارد که به شرح زیر هستند:
⦁ عملکرد بهتر برای تولید رطوبت
⦁ بهره‌وری انرژی بهتر
⦁ سیستم بی‌صدا در حین کار
⦁ کار سرد، این به معنای عدم تولید گرمای بیشتر است.
⦁ تولید فوری رطوبت
برای اطمینان از دقیق بودن تست‌های محصول، سازندگان باید بدانند که چگونه یک اتاقک آب و هوا را کالیبره کنند. کالیبراسیون صحیح چمبرها برای نتایج قابل‌اعتماد ضروری است. اتاق‌های آزمایش مختلف بسته به نحوه کار اتاق‌های محیطی و اینکه محفظه در کدام بخش استفاده می‌شود، فرآیندهای کالیبراسیون متفاوتی دارند.

چمبرها در فرایند تست شرایط آب و هوایی چگونه کار می‌کنند؟

اصل عملکرد چمبرها این است که تمام شرایط را می‌توان به‌صورت دستی از طریق انواع فرآیندهای مکانیکی مدیریت کرد. دما توسط یک بخاری برقی برای گرم‌کردن و یک واحد تبرید برای خنک‌کردن چمبر استفاده می‌شود.

به‌عنوان‌مثال برای شبیه‌سازی اثر خورنده دریا، محققان محلول نمکی را از طریق نازل داخل محفظه اسپری می‌کنند و یک غبار ریز ایجاد می‌کنند که کل دستگاه را می‌پوشاند.

رطوبت در محفظه چمبر را می‌توان به دو روش مختلف شبیه‌سازی کرد:

  1. تبخیر آب با منبع گرما
  2. با فناوری اولتراسوند

بخار آب معمولاً از طریق یک مولد بخار وارد محفظه آزمایشی می‌شود که آب را گرم کرده و بخار ایجاد می‌کند. این بخار به سمت بالای محفظه چمبر بالا می‌رود، جایی که دوباره خنک می‌شود و رطوبت کل در محفظه آزمایش افزایش می‌یابد. این روش مفید است؛ زیرا می‌تواند رطوبت بالا را در محفظه‌های بزرگ و نسبتاً سریع ایجاد کند. چمبرها در فرایند تست شرایط آب و هوایی به این صورت کار می‌کنند.

فرایند تست شرایط آب و هوایی در سال 2024

چه چیزهایی را می‌توان در یک چمبر آب و هوایی تست کرد؟

به طور بالقوه، در یک اتاق اقلیمی می‌توان هر نوع محصولی را آزمایش کرد؛ زیرا هر چیزی که می‌تواند به بازار عرضه شود باید ابتدا تحت آزمایش‌های آب و هوایی قرار گیرد تا ویژگی‌هایی را که سازنده انتظار دارد تأیید کند یا صرفاً مطابق با مقررات رسمی نهادهای نظارتی باشد. رایج‌ترین برنامه‌ها عبارت‌اند از:

هوافضا، دفاع و مخابرات:

بخش‌هایی که نیاز به آزمایش‌های شدید با دمای بسیار بالاتر یا زیر صفر، ضربه‌ها و ارتعاشات، باتوجه‌به استفاده از محصول نهایی دارند.

نیروی هوایی، دفاع و مخابرات:

مناطقی که در بیشتر موارد شامل آزمایش‌های «افراطی» با دمای بسیار بالا یا زیر صفر و ارتعاشات خاص باتوجه‌به استفاده از محصول نهایی هستند.

غذا و نوشیدنی:

برای تعیین مدت‌زمان ماندگاری محصولات، تاریخ انقضا و زمان مقاومت مواد غذایی در شرایط بهینه‌ای که از کارخانه خارج شده است. همچنین در مورد بسته‌بندی محصول اعمال می‌شود.

مواد شیمیایی/آرایشی/داروسازی:

مورد دیگری که مقررات آن باتوجه‌به دخالت مستقیم سلامت انسان بسیار مدنظر است.

شیمی/آرایشی/داروسازی:

حوزه دیگری که باتوجه‌به دخالت مستقیم سلامت انسان، کنترل‌های آن بسیار سخت‌گیرانه بوده، حوزه شیمی، آرایشی و داروسازی است.

مصالح ساختمانی:

ساختمان‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم تحت فشارهای مستمر و مختلفی مانند هوازدگی قرار دارند. مصالح ساختمانی می‌توانند تحت‌تأثیر این تنش‌های ثابت قرار گیرند. در این راستا، به بینش ما در مورد کربناته شدن، بتن و محفظه آب و هوایی برای آزمایش مواد استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

چمبرها در فرآیند تست شرایط آب و هوایی کاربردهای ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. برخی از محفظه‌ها وجود دارند که می‌توانند اسپری نمک را به داخل وارد کنند. این کار باعث می‌شود تا فرایند خوردگی شبیه‌سازی شود. این چمپرها دارای ابعاد مختلفی هستند و نوع محصول مورد آزمایش بر روی این موضوع تأثیر خود را می‌گذارد. شرایطی که در چمپرها وجود دارند به‌صورت دستی و با کمک فرایندهای مکانیکی قابل مدیریت هستند. 

Rate this post