Language: Asset 14 FA

محفظه چمبرهایپوبریک یا ارتفاع چیست؟

کاربرد محفظه چمبرهایپوبریک

محفظه چمبرهایپوبریک یا چمبر ارتفاع ، محفظه ای است که برای شبیه سازی فعالیت های مرتبط با هوا فضا و همچنین فعالیت هایی که در ارتفاع زیاد از  سطح زمین قرار دارند در تحقیقات و تمرین برای تعیین اثرات ارتفاع زیاد بر بدن انسان ، به ویژه هیپوکسی (اکسیژن کم) و هیپوبریا (فشار هوای کم محیط) استفاده می شود.

همچنین بعضی از این محفظه ها دما و رطوبت نسبی را نیز کنترل می کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تهیه چمبر تست دما سایز کوچک کلیک کنید.

نحوه کار محفظه چمبرهایپوبریک :

یک یا چند نفر (معمولاً خلبانان یا خدمه) در محفظه قرار می گیرد.

 قبل از رسیدن شبیه ساز  به ارتفاع مطلوب ، افراد از ماسکهای اکسیژن تنفس می کنند تا نیتروژن را از جریان خون خود پاک کنند تا بیماری رفع فشار (DCS) رخ ندهد.

همزمان با قرار داشتن ماسک بر روی صورت افراد داخل محفظه، فشار اتمسفر داخل محفظه کاهش می یابد تا بتواند شبیه سازی ارتفاع را تا ده هزار انجام دهد.

سپس افراد داخل محفظه  ماسک اکسیژن خود را برداشته و شرایط هیپوکسی را تجربه می کنند.

یک ناظر داخلی که اکسیژن را با ماسک تنفس می کند ، باید همیشه حضور داشته باشد تا بتواند در صورت بیهوشی مجددا ماسک داوطلب بیهوش شده را قرار دهد.

ناظران بیرون از طریق دوربین مدار بسته و دریچه های چمبر وضعیت افراد را کنترل می کنند.

در حالی که ماسک بر روی صورت قرار ندارد، ممکن است از افراد خواسته شود کارهای پیش پا افتاده ای مانند جمع و تفریق یا نوشتن نام خود را انجام دهند.

وقتی چنین کارهایی بیش از حد طول بکشد تا انجام شود یا ضعیف انجام شود ، معمولاً نشانه این است که از “زمان هوشیاری مفید” فراتر رفته و ماسک ها باید دوباره پوشیده شوند.

 داوطلبین داخل محفظه همچنین باید اطمینان حاصل کنند که قادر به انجام کارهایی مانند پاک کردن بینی و … به راحتی هستند ، زیرا درد ناشی از چنین مشکلاتی می تواند حواس پرتی عمده در موارد اضطراری مانند کاهش شدید فشار باشد.

محفظه چمبرهایپوبریک چیست

استفاده در تمرینات

هدف اصلی محفظه چمبرهایپوبریک این است که افراد بتوانند علائم هیپوکسی خود را بدانند.

علائم کمبود اکسیژن برای هر فرد متفاوت است و این تمرین برای هوانوردان مفید است تا بتوانند این علائم را در حین پرواز واقعی تشخیص دهند تا از موارد اضطراری اکسیژن در پرواز جلوگیری شود.

خلبانان نظامی که در ارتفاعات بیش از ۱۰ هزار پا پرواز می کنند و خلبانان غیرنظامی که هواپیمایشان دارای سیستم حفظه فشار نیست و بالای ۱۲۵۰۰ فوت پرواز می کنند ، باید از تجهیزات اکسیژن استفاده کنند.

هوانوردان ارتش ایالات متحده آمریکا هر پنج سال یکبار نیاز به تمرینات در چمبر ارتفاع دارند.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا و برخی شرکت های هواپیمایی بزرگتر نیز خلبانان خود را ملزم می کنند که به طور دوره ای تمرینات محفظه ارتفاع را انجام دهند.

هر کسی که دارای گواهینامه خلبانی در ایالات متحده باشد و دارای گواهی پزشکی کلاس یک یا کلاس دو فعلی باشد ، می تواند به طور معمول با ثبت نام در یکی از چندین مرکز خصوصی و همچنین دولتی تمرینات ارتفاع را ببیند.

روشهای زیادی در طول تمرین محفظه چمبرهایپوبریک برای خدمه هواپیما دنبال می شود.

معمولاً خدمه جدید ابتدا با پروفایل پروازی آشنا می شوند ، جایی که چمبر ارتفاع ۱۰،۰۰۰ فوت را شبیه سازی می کند.

در طی افزایش ارتفاع در شبیه ساز به آنها روش صحیح برای پاک کردن گوش ها آموزش داده می شود.

در هنگام صعود ، از داوطلبین خواسته می شود که خمیازه بکشند و هنگام فرود از آنها خواسته می شود که “مانور والسالو” را انجام دهند.

 اگر هنگام صعود والسالو انجام دهند ، در معرض باروتروما گوش قرار می گیرند. این به این دلیل است که گوش ها به قانون بویل حساس هستند.

پروفایل های دیگری نیز وجود دارد ، از جمله پروفایل آموزش کمبود اکسیژن ، که در آن محفظه به ارتفاع ۲۵۰۰۰ فوت صعود می کند.

پس از رسیدن به ۲۵۰۰۰ فوت ، داوطلبین ماسک های اکسیژن خود را به صورت دو نفر در در هر بار به مدت زمان حدود ۲ تا ۳ دقیقه بر می دارند.

در این مدت از آنها خواسته می شود کارهای ساده مانند کپی کردن اشکال روی یک قطعه کاغذ را انجام دهند.

در طول مدت قطعی اکسیژن از آنها می پرسند که چه احساسی دارند. پس از استفاده مجدد از اکسیژن ، آنها درک خواهند کرد که چگونه قضاوت آنها در مدت زمانی که دچار هیپوکسی شده اند ، مختل شده است.

این آموزش با پروفایل های کاهش شدید فشار ادامه می یابد ، جایی که محفظه در طی ۱۰ تا ۲۰ ثانیه به سرعت از ۸۰۰۰ فوت به ۲۲۰۰۰ فوت افزایش می یابد ، تا شبیه سازی از دست دادن درب کابین انجام شود.

برای خلبانان جنگنده این کار از ارتفاع ۲۵۰۰۰ فوت تا ۴۳۰۰۰ فوت در عرض ۵ ثانیه انجام می شود که از دست دادن سایبان هواپیمای جنگنده را شبیه سازی می کند.

استفاده از محفظه چمبرهایپوبریک به عنوان وسیله ای برای بهبود عملکرد ورزشی در حال افزایش است.

از آنجا که بدن انسان با افزایش مقدار گلبول های قرمز در خون ، خود را با کمبود اکسیژن خفیف سازگار می کند و این باعث افزایش عملکرد هوازی می شود ، ورزشکاران به عنوان بخشی از رژیم تمرینی در آنها می خوابند. این تقریباً همان تأثیر تمرین در ارتفاعات را دارد ، اما استفاده از چمبر ارتفاع مسئله بحث برانگیز عملکرد ورزشی را افزایش می دهد.

 Mika LaVaque-Manty در کتاب خود می پرسد ، “آیا محفظه شبیه سازی ارتفاع ، که شرایط مربوط به ارتفاع بالا را شبیه سازی می کنند ، یک روش طبیعی برای بهبود بدن شما است؟” یک مزیت ورزشی ناعادلانه. این می تواند منجر به ممنوعیت اتاق های هیپوباریک برای تمرینات ورزشی شود.

Rate this post